Ett företags identitet är i hög grad beroende av dess visuella presentation. Med konsekvent användning av grafiska element, typsnitt och regler ges ett starkare intryck som är lättare att komma ihåg. Ett företag som tar hand om sin grafiska profil uppfattas som mer trovärdigt och kompetent helt enkelt. Det är få företag och organisationer som har råd att helt strunta i hur de presenterar sig för omvärlden.
Vanligt är att heed&heed i samråd med kunden tar fram en så kallad grafisk manual.
En grafisk manual är i första hand ett verktyg, som en kokbok. Den hjälper er att hantera de grafiska elementen (logotyper, färger, former, typsnitt m.m.) som ingår i er grafiska profil på ett förutbestämt sätt.
Med hjälp av den grafiska manualen ska du eller anställda utan kunskaper inom grafisk design, enkelt kunna följa de regler som finns för att den grafiska profilen ska hanteras korrekt.
Betydelsen av att tillämpa en grafisk profil har ökat och förändrats under de senaste åren. Nya medier och kanaler innebär att vi ser och möter fler visuella intryck än tidigare. Det innebär att behovet att följa en grafisk profil har ökat.
En dålig hantering av en grafisk profil kan innebära att företaget kan uppfattas som oseriöst eller rörigt.
Vill du ha hjälp kring att ta fram en grafisk profil eller förändra den befintliga – kontakta heed&heed här