Content Marketing

Content marketing är en metod att marknadsföra sina produkter eller tjänster som skiljer sig från traditionell marknadsföring. Bakgrunden till att content marketing växer är att köparen har tillgång till all information på webben och därför vill sköta sin marknadsanalys och köpprocess utan säljare.

Som svar på det använder man content marketing för att kunden skall få en uppfattning om er som leverantör när möjligheten till direkt kontakt via säljare inte finns.Exempel content marketing

Den grundläggande tanken med content marketing är att producera texter, instruktioner, filmer med mera med ett innehåll (content) som hjälper köparen.

Men innehållet är i sig inte säljande. Det är en strategi som går ut på att ge den potentiella köparen värdefull och användbar information genom hela köpprocessen, från första kontakt till avslutad affär.

I nedanstående film berättar Christofer Björkvall, byråchef på IDG Strategic Marketing Services, varför det pratas så mycket om innehållsmarknadsföring just nu och varför det är relevant för alla som vill kommunicera effektivt.

Se film därför är Content Marketing viktigt i din marknadsmix >>