Använd din annonsplats bättre!
I många sammanhang erbjuds ditt företag att annonsera eller på annat sätt finnas med digitalt i olika former på olika hemsidor.
Det kan till exempel handla om att:
– annonsera på hemsidan för en mässa, utställning eller annat event.
– visa er logotyp på hemsidan hos en samarbetspartner eller medlemsorganisation där ni är medlemmar.
Ofta med erbjudandet att er logotyp länkas till er hemsida.
Att då skicka företagets logotyp som annons är enkelt men inte optimalt. Att bara länka din annons till din hemsidas vanliga förstasida är inte heller optimalt. Här några tips hur ni kan göra det bättre!
Tips för bättre annonsering!
Mer än logotyp
Ett bättre och effektivare sätt är att skapa en unik annons istället för bara företagets logotyp är att komplettera logotypen med er slogan eller ett erbjudande. Då ser till exempel alla mässbesökare vad ni levererar eller ert unika mässerbjudande.
Ta tillvara intresset!
Ta tillvara på intresset som skapades hos den som klickade på din annons länkar du denna till en så kallad landningssida. En landningssida är en webbsida som skapas speciellt för en viss kampanj, erbjudande, mässa eller annan aktivitet och kan anpassas för varje specifik annons.
Skapa en fungerande landningssida
Om du funderar på att börja med landningssidor, tänk dig då en person och potentiell kund som:
– skriver in ett ord, fras i en sökmotor för att personen vill hitta information om ett visst ämnesområde.
– upptäcker en annons, läser den och väljer att klicka sig vidare.
Ditt arbete är att leverera ett innehåll som ligger så nära som möjligt det som den här personen förväntar sig att få se och kunna göra på webbsidan.
Vi tänker oss att personen i detta exempel letar efter en plats att förlägga företagets konferens och du representerar en konferensanläggning. Då måste du först skriva en annons som tilltalar den potentiella kunden. Till exempel:
Höstkonferens?
Konferera i skärgården i höst och vinter.
Nu – 50% rabatt på höstkonferenser!
Sedan, för att annonsen ska ge ett bra resultat länka personen direkt till en landningssida (webbsida) där till exempel:
– konferenspaketen presenteras
– formulär där besökaren kan fylla i sina uppgifter, be om mer information eller beställa
– länkar till ytterligare information
– uträkning hur mycket kunden sparar på rabatten
Med detta ”omhändertagande” av en potentiell kund ökar möjligheten till nya affärer. Hade du bara länkat den här personen till en förstasida med ”Välkommen till Konferensbolaget. Vi är värd för din lyckade konferens i skärgården. Vi har specialiserat oss på …..” och så vidare.
Då hade den potentiella kunden själv fått leta sig fram till informationen och dina chanser att få en beställning minskat drastiskt.
En annan fördel med landningssidor är att du kan dela in dina kunder i segment och anpassa erbjudande och kommunikation till olika kundgrupper. Kanske konferensanläggningen vänder sig till både företag och privatpersoner. Då kan annonser och landningssidor anpassas utifrån dessa olika målgrupper.
En landningssida behöver inte vara ett traditionellt erbjudande som i exemplet ovan där det är 50% i rabatt på vissa konferenser. Det kan även vara ett sätt för dig att bygga varumärke, få personer att följa dig, bli expert inom ditt område.
Konferensanläggningen i exemplet ovan kan på en landningssida erbjuda den potentiella kunden att ladda hem ett kalkylark för konferensplanering. För att få dokumentet om konferensplanering måste den potentiella kunden till exempel ange sitt namn, mailadress, telefonnummer. Då har man gått från bara en generell annons med länk till företagets hemsida till att veta vilka som kan vara intresserade av konferenser!
Exempel landningssida – få information >