Meningen med en grafisk profil är att hjälpa ert företag eller organisation att profilera er på ett enhetligt sätt. Den grafiska profilen innehåller riktlinjer kring färger, typsnitt, logotyp och grafiska element. Tyvärr begränsas ofta omfattningen av den grafiska profilen till logotyp och sälj- och marknadsmaterial i olika former. Men tänk istället över, hur er dialog med er marknad är och ser ut över tiden.
Från första kontakt till efterföljande aktiviteter. Från leverans av er produkt eller tjänst till eftermarknadsaktiviteter. I alla dessa delar ska er grafiska profil vara densamma.
Marknad och försäljning: produktblad, säljmaterial, mail och mailutskick, hemsida, brevpapper och kuvert, kataloger, sociala medier, mäss- och utställningsmaterial, tidningar o s v.
Order: avtal, orderbekräftelse, välkommen som kundbrev eller mail, nyhet på hemsida och pressrelease.
Leverans: följesedel, manual, utbildningsmaterial, garantivillkor, lathund eller quick guide.
Eftermarknad: bekräftelse på bokad service, servicehandlingar, servicefakturor, uppföljning och enkäter efter genomförd service, erbjudanden om uppgradering , nya produkter eller service.
Annat: om företaget i sin grafiska profil till exempel har rött, vitt och grått. Måla konferensrum och lokaler i företagets färger. Pryd kontoret eller receptionen med röda och vita blommor i en grå vas. Röda och vita kaffekoppar o s v.