Ibland får man färre läsare och mindre aktivitet kring de nyhetsmail man skickar ut. Responsen från mottagarna blir helt enkelt inte den man förväntat sig. Vad gör man då?
Fler utskick eller finns det andra delar att tänka till om? En bra redaktionell text kan vara ett sätt att komma vidare. Istället för att skicka ännu fler nyhetsmail är en framgångsrik metod att se över innehållet i de mail du skickar.
Kanske ersätta månadens erbjudande på produkt A eller tjänst B med mer redaktionellt material som i en tidning eller tidningsmagasin.
De prenumeranter som får ert nyhetsmail vill läsa om olika lösningar eller tjänster och vad de inneburit för andra företag eller personer. Man vill som läsare slippa scrolla igenom en massa ointressant material eller annan irrelevant information, för att hitta godbitarna. Olika typer av material som ofta finns i tidningar och som uppskattas i e-postmarknadsföring är till exempel:
Kundberättelser: där en kund berättar en bra story om bakgrunden och valet av er produkt eller tjänst samt den nytta de har idag av er lösning. I olika nyhetsmail kan man berätta om kunder från olika branscher som använder olika produkter eller tjänster. På så sätt visa hela ert erbjudande.
Tips på användande: där en expert från er lär ut hur man får mest nytta av er produkt eller tjänst. Kanske länka till en film eller instruktion för att ytterligare tydliggöra hur man gör. Träningsanläggningen kan tipa om en övning för att undvika ryggont eller snickaren som berättar vad man ska tänka på när man anlägger en uteplats.
Nyheter: som lyfter fram en kund eller någon av era produkter eller tjänster.